Slide background

Passion to success

Slide background

Training & Coaching

Slide background

Interim Management

Slide background

Advies & Consultancy

Slide background

Business Creator

Bijna de laatste maanden van 2015

Het is weer –bijna- december en we staan weer voor een nieuw businessjaar. We moeten weer de klant vragen om met ons zaken te doen om weer die pijplijn aan opdrachten vol te houden.

Het is zo langzamer hand een sleur aan het worden. En soms, ja heel soms, zou je de boel wel eens willen omdraaien. Hoe zou het zijn als de klant naar je toekomt en je de opdracht gunt.

Laatste maanden 2015Pfff, dat is zeldzaam. Sommigen door gewinterde sales mensen kennen dat van vroeger. Kon je naast de fax (wat was dat ook al weer) zitten wachten op opdrachten die nog even voor het einde van het boek jaar binnen kwamen rollen of vliegen, in het laatste geval was dat een “blue bird”.
Het was bijna een on-natuurlijk business drang van de klant om nog effe de juiste prijs, subsidie, aanbieding of gewoon de druk om te scoren te gebruiken, om een opdracht te verstrekken. Dit proces komt niet meer voor. Dat was min of meer de heerlijke ouwe tijd.

Klant en klanten proces veranderen, dus moet sales en alle andere commerciële functies, ook veranderen.

Voor veel medewerkers is veranderen een vies en angstig woord. “Dan moet je iets wat ik niet wil.”of “We moeten weer meer omzet/marge/opdrachten…. binnen halen.” of “De kosten moeten naar beneden.” Allemaal reden buiten de persoon om. Hij/zij denken daar geen invloed op te hebben. Denken.

Deze instelling en de verandering van de verkoop omgeving zorgen voor dat de echte commerciële mensen hun opdrachten wel binnen halen, ten kosten van de mensen met de “foute instelling”. De eerste groep zijn de mensen voorzien van het juiste commerciële DNA. In de tweede groep zitten gelukkig heel veel mensen die met enige hulp op het goed pad terug kunnen komen. En, ja, dan blijven er nog een paar over, waar weinig mee te beginnen is en die de zaak moeten verlaten en zich als ZZP-er zich in de markt gaan bezighouden om andere het vak verkopen te leren. Zeer twijfelachtig.

Hoe moet je als bedrijf en zeker als management hier mee omgaan?
Veel van onze voorbeelden halen we uit het dierenrijk (survival of the fittest om te overleven) of naar de sport (waar vaardigheden en specialisme getraind worden om een “top” te bereiken).

Wat is de reden dat veel, heel veel bedrijven blind varen op het binnen halen van potentiële talenten, hun ding laten doen wat ze al zo lang doen en niet het talent ontplooiing in de lijn van de bedrijfs strategie? Veel bedrijven richten zich op het optimalisatie van het klanten proces zonder de kern aan te pakken, de vaardigheden van hun medewerkers aan te pakken.
Het bewijs hebben wij inmiddels aan veel opdrachtgevers geleverd. Met een minimale begeleiding van wordt de slagkracht van hun commerciële personeel verbeterd. Hoe zou het zijn als de begeleiding maximaal is? Bijvoorbeeld door een maatoplossing (training en verandermanagement). Wij kennen het effect is. Uw medewerkers is weer in staat is de klant te laten ontdekken wat de “gun factor” voor hen betekent.

Reden te meer om eens hulp te vragen en aandacht te geven aan advies vaardigheden? Wij, van KFMS, management consultants gespecialiseerd in sales, marketing en communicatie, zijn u hierbij gaarne behulpzaam: en 0651458796.